Consecințele nevăzute ale noului Cod Fiscal. De ce vom plăti mai mult la energie, dispar schemele de plafonare

de: Alexandru Puiu
20 09. 2023

În această săptămână, s-a definitivat noul Cod Fiscal care își va face simțite efectele în piață în următoarele săptămâni și luni. Ca de obicei, va trece mult timp până când vom afla toate particularitățile documentului legislativ și, mai ales, modul în care ne va lovi pe noi, românii obișnuiți.

Nu a durat mult de la momentul publicării noii legislații fiscale până când reprezentanții Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie au venit cu o poziție oficială pe marginea subiectului, un avertisment. În opinia lor, noul proiect de lege va periclita capacitatea furnizorilor de energie de a mai finanța schemele de plafonare, o nouă taxă lovind decisiv resursele financiare disponibile pentru astfel de practici.

Ce nu spune Guvernul despre noul Cod Fiscal

„Documentul publicat de Ministerul Finanţelor privind noile taxe aplicate companiilor pe cifra de afaceri, la o primă analiză, conţine prevederi care periclitează grav capacitatea furnizorilor de a mai finanţa schemele de plafonare şi, respectiv, toate plăţile pe lanţ pentru companiile de distribuţie, transport şi producţie. Furnizorii prefinanţează aceste scheme şi recuperează ulterior, cu întârziere, banii datoraţi de autorităţi pentru plafonarea preţurilor, situaţie care a antrenat împrumuturi pentru le susţine. O nouă taxă ar afecta decisiv resursele financiare disponibile”, au declarat aceştia, la solicitarea Agerpres.

Oficialii ACUE a atras atenția că, o nouă taxă pe cifra de afaceri pentru activitatea de distribuţie, în condiţiile în care veniturile distribuitorilor sunt reglementate şi se achită deja o taxă de monopol, iar recuperarea costurilor suplimentare înregistrate în contextul crizei energetice a fost amânată, toate acestea afectează major posibilitatea acestora de a investi în reţelele de distribuţie, care au nevoie vitală de transformare.

Următoarea etapă, după cum au insistat membrii ACUE, este realizarea unei analize detaliat a impactului direct și indirect asupra consumatorilor de energie, document care va fi prezentat Guvernului.

Ca referință, problema sesizată de Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie pleacă de la un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri a companiilor cu încasări de peste 50 de milioane de euro.

„Se instituie un impozit minim pe cifra de afaceri pentru întărirea disciplinei fiscale care să asigure o contribuţie minimă datorată de un contribuabil plătitor de impozit pe profit pentru situaţia în care impozitul pe profit, determinat pe baza prevederilor generale ale titlului II din Codul fiscal, este mai mic decât valoarea impozitului minim pe cifra de afaceri. Acesta se datorează, în situaţia în care contribuabilul înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 euro, şi care în anul de calcul determină un impozit pe profit, cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri. Regulile sunt stabilite şi pentru cazul în care rezultatul fiscal cumulat la sfârşitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscală sau profit impozabil dar nu datorează impozit pe profit deoarece se află în perioada de recuperare a pierderii fiscale”, se arată în document.